“Perkara yang diterangkan mesti mendahului “penerang”
contoh ayat : Kakak saya sedang
memasak gulai nangka. Dia menyenduk seketul nangka gulai dan menyuruh saya
merasanya.
(Dalam frasa nama *gulai nangka*, unsur yang diterangkan
ialah gulai. Dalam frasa nama *nangka gulai* , unsur yang
diterangkan ialah nangka. )
salah
|
Betul
|
Cili sos
Mini perpustakaan
Zaleha Restoran
Jaya Klinik
|
Sos cili
Perpustakaan mini
Restoran Zaleha
Klinik Jaya
|
Kata jamak
salah
|
betul
|
mereka-mereka
semua kereta-kereta
para-para pelajar
empat orang abang-abang
|
mereka
semua kereta
para pelajar
empat orang abang
|
kata penguat
salah
|
betul
|
sangat tinggi sekali
sungguh jauh sekali
paling indah sekali
amat menakutkan sekali
|
sangat tinggi
sungguh jauh
paling indah
amat menakutkan
|
kata adjektif dan imbuhan “ter” tanpa penguat.
Salah
|
betul
|
Sani mendapat markah yang tertinggi sekali.
Hassan ialah peserta yang termuda sekali dalam pertandingan
itu.
|
Sani mendapat markah yang tertinggi .
Hassan ialah peserta yang termuda dalam pertandingan itu.
|
kata hubung
salah
|
betul
|
Sally
sedang membaca bila saya tiba di rumahnya.
Badannya
besar kecuali kakinya kecil.
|
Sally sedang membaca apabila saya tiba di rumahnya.
Badannya besar tetapi kakinya kecil.
|
Kata bilangan
salah
|
betul
|
Sekolah itu telah menjalan berbagai aktiviti semasa
“Minggu Penyayang”.
Beribu peniaga tidak membayar
cukai pendapatan.
Setengah remaja suka membuang
masa di pasar raya.
|
Sekolah itu telah menjalankan berbagai-bagai aktiviti
semasa “Minggu Penyayang”.
Beribu- ribu peniaga
tidak membayar cukai pendapatan.
Setengah- setengah
remaja suka membuang masa di pasar raya.
|
7. Kata Sendi
i - Dari
salah
|
betul
|
Umar telah berpindah daripada sekolah ini bulan lalu.
Daripada hari ini, saya akan
belajar bersungguh-sungguh.
|
Umar telah berpindah dari sekolah ini bulan lalu.
Dari hari ini, saya akan
belajar bersungguh-sungguh.
|
ii - Daripada
salah
|
betul
|
Tilam itu dibuat dari getah asli.
Sukarmi lebih tinggi dari abangnya.
Tinggal di rumah lebih baik dari tinggal di asrama.
|
Tilam itu dibuat daripada getah asli.
Sukarmi lebih tinggi daripada abangnya.
Tinggal di rumah lebih baik daripada tinggal di asrama.
|
iii - Pada
salah
|
betul
|
Saya selalu pergi ke ibu kota di Hari Kebangsaan.
Di petang semalam , saya
pergi ke perpustakaan awam.
Kita mestilah menumpukan taat setia dengan negara.
|
Saya selalu pergi ke ibu kota pada Hari Kebangsaan.
Pada petang semalam , saya pergi ke perpustakaan awam.
Kita mestilah menumpukan taat setia pada negara.
|
iv - Di
salah
|
betul
|
Saya dilahirkan diSarawak.
Ayah awak bekerja dimana ?
|
Saya dilahirkan di Sarawak.
Ayah awak bekerja di mana ?
|
Penjodoh bilangan
salah
|
betul
|
Setiap orang pelajar.
Sesetengah orang rakyat.
Seluruh buah negeri.
Semua ekor binatang.
|
Setiap pelajar.
Sesetengah rakyat.
Seluruh negeri.
Semua binatang.
|
Kata ganti diri
salah
|
betul
|
Pencuri itu telah ditangkap. Beliau dibawa ke
balai polis.
“Kau tinggal di mana ?” tanya Siva kepada
gurunya.
|
Pencuri itu telah ditangkap. Dia dibawa ke balai
polis.
“Cikgu tinggal di mana ?” tanya Siva kepada
gurunya.
|
Kata adjektif
salah
|
betul
|
Masakan yang dihidangkan oleh ibunya benar lazat.
Pemandangan di pantai yang nian indah itu
mempesonakannya.
|
Masakan yang dihidangkan oleh ibunya lazat benar..
Pemandangan di pantai yang indah nian itu
mempesonakannya.
|
kata kerja transitif
salah
|
betul
|
Ibu sedang jahit baju kurung.
Ayah selalu cuci keretanya.
|
Ibu sedang menjahit baju kurung.
Ayah selalu mecuci keretanya.
|
Ayat pasif
salah
|
betul
|
Cerpen itu telah dikarang oleh saya.
Latihan itu mesti dibuat oleh kau.
|
Cerpen itu telah saya karang..
Latihan itu mesti kaubuat.
|
Kata tanya
salah
|
betul
|
Kamu berasal dari manakah ?
Apa nama pengawas itu ?
Bila ayah akan pulang ?
Binatang peliharaan awak bernama siapa ?
|
Kamu berasal dari mana ?
Siapakah nama
pengawas itu ?
Bilakah ayah
akan pulang ?
Binatang peliharaan awak bernama apa ?
|
Ejaan
salah
|
betul
|
Kanak-kanak itu di bawa oleh ibunya ke hospital.
Kucing itu tidur dibawah meja.
Amin mendapat tempat ke tiga dalam acara itu.
Ke tua mereka seorang yang
bertanggungjawab.
Ibu bapa mestilah menunjukkan tauladan yang baik
kepada anak-anak.
Orang tua itu mewasiatkan harta pesakanya kepada
anaknya yang bongsu.
|
Kanak-kanak itu dibawa oleh ibunya ke hospital.
Kucing itu tidur di bawah meja.
Amin mendapat tempat ketiga dalam acara itu.
Ketua mereka seorang yang
bertanggungjawab.
Ibu bapa mestilah menunjukkan teladan yang baik
kepada anak-anak.
Orang tua itu mewasiatkan harta pusakanya kepada
anaknya yang bongsu.
|
Kata
Ganti Diri
1. Kata ganti
diri ialah kata yang digunakan untuk mengganti kata nama orang.
2. Kata ganti diri tidak boleh digunakan untuk benda
atau binatang. Misalnya:
*Kucing itu mati. la dilanggar lori. (salah)
Kucing itu mati dilanggar lori. (betul)
3. Kata beliau boleh digunakan hanya untuk orang yang dihormati
seperti ibu bapa, guru, menteri atau orang tuatua, dan bukan kanakkanak.
Misalnya:
*Beliau ditangkap kerana mengedarkan dadah. (salah)
Dia ditangkap kerana mengedarkan dadah. (betul)
4. Semua kata
ganti tidak boleh digandakan atau diulang menjadi *kamukamu, *andaanda,
*mereka-mereka, dan sebagainya. Misalnya:
*Merekamereka yang bersalah akan dihukum. (salah)
Mereka yang bersalah akan dihukum. (betul)
5. Kata ganti ia dan nya tidak boleh digabungkan menjadi
"ianya. Misalnya:
*Jika tidak dirawat, mungkin ianya akan lumpuh. (salah)
Jika tidak dirawat, mungkin is akan lumpuh. (betul)
6. Kata ganti
diri seperti beta, baginda, dan patik digunakan hanya dalam hubungan dengan
kerabat diraja saja.
Kata
Bilangan
1. Kata bilangan
ialah kata yang pada umumnya digunakan untuk menghitung benda, misalnya
satu, dua, dan seterusnya, atau beberapa, semua, dan sebagainya.
2. Kata bilangan
tak tentu setengahsetengah, kata bilangan pisahan tiaptiap, dan kata bilangan
himpunan keduadua, dan sebagainya tidak boleh disingkatkan sewenangwenangnya.
Lihatlah contoh kesalahan dan pembetulan yang berikut:
(a) *Setengah orang
tidak suka akan durian. (salah)
Setengahsetengah orang tidak suka akan durian. (betul)
(b) *Tiap pelajar
harus berdisiplin. (salah)
*Tiaptiap pelajar harus berdisiplin. (betul)
(c) *Kedua orang itu
anggota polis. (salah)
Keduadua orang itu anggota polis. (betul)
(d) `Berbagai usul
dikemukakan­nya. (salah)
Berbagaibagai usul dikemukakannya.(betul
3. Kata bilangan tak tentu para pula tidak boleh diulang menjadi
parapara. Lihatlah contoh kesalahan dan pembetulan yang berikut:
*Parapara peserta sedang berbaris.(salah)
Para peserta sedang berbaris. (betul
4. Kata bilangan tentu seperti satu, dua, tiga, dan seterusnya tidak
boleh didekatkan sekaligus dengan kata bilangan pecahan. Lihatlah
contoh kesalahan dan pembetulan yang berikut:
(a) *Sudah dua suku
jam dia menunggu. (salah)
Sudah dua jam suku dia menunggu. (betul)
(b) *Harganya tiga
setengah ringgit. (salah)
Harganya tiga ringgit setengah. (betul)
3
Penjodoh Bilangan
1. Penjodoh bilangan digunakan bersama-sama dengan kata
bilangan.
2. Walau bagaimanapun, penjodoh bilangan tidak perlu digunakan
,bersamasama dengan kata bilangan seperti para, segala, sekalian, seluruh,
semua, sebahagian, setengahsetengah, dan sebilangan. Misalnya:
(a) *para orang
pelajar (salah)
Para pelajar (betul)
(b) *segala ekor
binatang (salah)
segala binatang (betul)
(c) *sekalian orang
peserta (salah)
sekalian peserta (betul)
(d) *seluruh buah
negari (salah)
seluruh negeri (betul)
(e) *semua orang gadis
(salah)
semua gadis (betul)
4 Kata
Sendi
1. Kata sendi ialah kata yang digunakan bersamasama dengan frasa
nama untuk menghubungkan frasa nama itu dengan katakata lain dalam
ayat.
2. Sebagai kata yang merangkaikan frasa nama dengan kata
adjektif dan kata kerja tak transitif, kata sendi tidak boleh dilenyapkan.
Misalnya:
(a) *Ravi suka durian.
(salah)
Ravi suka akan durian. (betul)
(b) *Kami lalu jalan
itu supaya cepat sampai. (salah)
Kami lalu di jalan itu supaya cepat sampai. (betul)
(c) *Abang sudah pergi
pejabat.(salah)
Abang sudah pergi ke pejabat. (betul)
(d) *Kita mesti hormat
guru. (salah) Kita mesti hormat akan/kepada/ terhadap guru. (betul)
(e) *Saya bertemu Ali
di pasar pagi tadi. (salah)
Saya bertemu dengan Ali di pasar pagi tadi. (betul)
3 .Elakkan penggunaan kata sendi yang diberikan dalam kurungan.
Para pelancong dari Jepun. (bukan *daripada)
(b) Ucapan itu
daripada Encik Jamal. (bukan *dan)
Ali lebih tinggi daripada Ahmad. (bukan *dari)
(d) Bekas itu dibuat
daripada plastik. (bukan *dari)
(e) Buku ini terdiri
daripada tiga bahagian. (bukan *dari)
(f) Pada waktu
petang, saya membantu ayah. (bukan * di)
(g) Buku itu ada pada
Sheila. (bukan *dengan)
h) Pasu itu terhempas ke tanah. (bukan *di)
(i) Encik Azman
sudah berpindah ke Kelang. (bukan * di)
j)Buku itu sudah saga pulangkan kepada pustakawan. (bukan *ke)
k)Isa tertarik oleh kejelitaan gadis itu. (bukan * dengan)
l)Kami mengucapkan terima kasih atas kerjasama yang
saudara­
saudara berikan. (bukan * diatas)
5 Kata
Kerja Tak Transitif
1. Kata kerja tak transitif ialah kata kerja yang dapat
berdiri sendiri dengan makna yang penuh.
2. Kata kerja tak transitif yang berawalan ber, atau men, atau
ter, misalnya: berbincang, berkata, bertanya, melompat, tersenyum, dan
sebagainya tidak boleh ditiadakan awalannya. Contohnya:
(a) *Dia kata kepada
saya. (salah)
Dia berkata kepada saya. (betul)
(b) *Jangan lompat.
(salah)
Jangan melompat. (betul
(c) *Dia senyum kepada
saya. (salah)
Dia tersenyum kepada saya. (betul)
6 Kata
Kerja Transitif
1. Kata kerja
transitif ialah kata kerja yang mesti disertai objek untuk menjadi frasa
kerja yang dapat bertugas sebagai predikat dalam ayat.
2. Objeknya mestilah
frasa nama.
3. Kecuali kata
makan dan minum serta katakata yang berapitan ber...kan, semua kata kerja
transitif dalam ayat aktif tidak boleh tidak berawalan men, Misalnya:
(a) *Dia suka baca buku. (salah)
Dia suka membaca buku (betul
(b) *Ahmad tendang bola itu. (salah)
Ahmad menendang bola itu. (betul)
4. Kata kerja transitif yang berapitan men ...kan dan men ...i
berbagaibagai maknanya dan mesti digunakan dengan berhatihati. Lihatlah contoh
kesalahan dan pembetulan yang berikut:
(a) *Dia memberikan saya sebatang pena. (salah)
Dia memberi saya sebatang pena. (betul)
Dia memberikan sebatang pena kepada saya. (betul)
(b) *Hakim menjatuhkan orang itu hukuman mati. (salah)
Hakim menjatuhi orang itu hukuman mati. (betul)
Hakim menjatuhkan hukuman mati terhadap orang itu.
(betul)
7 Kata
Tanya
1. Kata tanya
digunakan untuk membentuk ayat-ayat tanya.
2. Beberapa
contoh kata tanya yang biasa digunakan ialah apa, bagaimana, berapa, mana,
mengapa, dan siapa.
3. Kesalahan
umum dalam penggunaan kata tanya Bering berlaku pada kata apa dan siapa.
4. Kata tanya
apa boleh digunakan hanya untuk menanyakan nama benda atau binatang saja.
5. Kata tanya
siapa pula boleh digunakan hanya untuk menanyakan nama manusia.
6. Lihatlah contoh kesalahan dan pembetulan yang berikut:
(a) *Nama kucing ini
siapa? (salah)
Nama kucing ini apa? (betul)
(b) *Apa nama anak
saudara ini? (salah)
Siapa nama anak saudara ini? (betul)
8 Kata
Hubung
1. Kesalahan umum dalam penggunaan kata hubung biasanya berlaku
sebagai akibat tidak memahami cara menggunakan kata hubung itu dengan tepat
dalam ayat.
2. Elakkan penggunaan kata hubung yang diberikan di dalam
kurungan.
(a) Koding berdiri
lalu memberikan jawapan. (bukan *maka)
(b) Gadis itu cantik
tetapi sombong. (bukan *meskipun)
(c) Dia akan tidur di
rumah saya atau di hotel. (bukan *dan)
(d) Siti menangis
apabila mendengar berita itu. (bukan *bila)
(e) Saya terkejut
apabila Lili menjerit. (bukan *bila)
(f) Kita
mestilah yakin bahawa Tuhanlah yang menentukan segalagalanya. (bukan
"agar)
(g) Sekiranya saya
terlupa, tolong ingatkan saya. (bukan *maka)
(h) Bayi itu lapar
maka dia menangis. (bukan *hingga)
(i) Jamal rajin
membaca buku tetapi adiknya malas. (bukan * meskipun)
(j) Buku ini
berguna bukan saja bagi para pelajar tetapi juga bagi para guru. (bukan *
baik...ataupun)
9
Penggunaan Kata yang Tidak Tepat
1. Dalam bahasa Malaysia, ada beberapa kata yang seakanakan sama
ejaannya tetapi berlainan maknanya.
2. Oleh sebab di kalangan masyarakat ada orang yang gemar
mengagak-agak ketika menggunakan sesuatu kata tanpa merujuk kepada kamus, maka
berlakulah kesalahan ini.
3. Yang berikut
adalah senarai beberapa patah kata yang sering digunakan dengan salah dalam
ayat.
Kata dan Keterangannya
|
Contoh Kesalahan dan Pembetulan
|
Adakah dan Apakah
i. Kata adakah digunakan untuk mendapat jawapan ya atau
tidak.
ii. Kata apakah digunakan untuk mendapat jawapan tentang nama
binatang,benda, keterangan tentang sesuatu, dan untuk
menanyakansesuatu yang tidak khusus.
iii. Kesalahan dalam penggunaan kata berlaku apabila kata
apakah digunakan pada tempat adakah.
|
Salah
(a) *Apakah benar ceritamu itu?
(b) *Apakah Ali datang semalam?
(c) *Apakah kamu bermimpi?
Betul
(a) Adakah benar ceritamu itu?
(b) Adakah Ali datang semalam?
(c) Adakah kamu bermimpi?
|
Banyak dan Ramai
i. Kata banyak mempunyai hubungan dengan jumlah atau bilangan
sama ada manusia, benda, atau binatang.
ii. Kata ramai pula mempunyai hubungan
dengan keadaan Huh-rendah,
riang, gembira, meriah, serba
gist, sibuk, tidak sunyi, dan pen-
duduk yang banyak. Jadi,
kata
ramai menunjukkan suasana atau
keadaan.
iii. Kesalahan penggunaan kata berlaku
apabila kata banyak diganti dengan
kata ramai.
|
Salah
(a)* Ramai orang yang Nadir dalam majlis itu.
(b) *Tidak ramai orang yang suka akan ikan air tawar
(c) *Sudirman mempunyai peminat yang ramai.
Betul
(a) Banyak orang yang Nadir dalam majlis itu.
(b) Tidak banyak orang yang suka akan ikan air tawar.
(c) Sudirman mempunyai peminat yang banyak.
|
Boleh dan Dapat
i. Kata boleh lebih sesuai digunakan
dalam hubungan dengan keizinan.
ii Kata dapat pula lebih sesuai
digunakan dalam hubungan dengan
keupayaan atau kemampuan.
iii. Kesalahan penggunaan kata berlaku
apabila kata dapat diganti dengan
kata boleh.
|
Salah
(a) *Adik saya sudah boleh menungang basikal.
(b) *Dia tidak boleh Nadir kerana deman.
(c) *Saya tidak boleh berlari kencang kerana badan saya gemuk.
Betul
(a) Adik saya sudah dapat menunggang basikal.
(b) Dia tidak dapat Nadir kerana demam.
(c) Saya tidak dapat berlari kencang kerana badan saya gemuk.
|
Bukan dan Tidak
i. Kata bukan dan tidak tergolong
dalam kelas kata nafi untuk
membentuk ayat nafi.
ii. Kata bukan tidak boleh digunakan
apabila frasa adjektif atau frasa
kerja menjadi predikat ayat.
iii. Kata tidak pula tidak boleh diguna-
kan apabila frasa nama menjadi
predikat ayat.
|
Salah
(a) *Beg ini bukan berat.
(b) "Adik bukan tidur di bilik.
(c) *Dia bukan menulis surat.
Betul
(a) Beg ini tidak berat.
(b) Adik tidak tidur di bilik.
(c) Dia tidak menulis surat.
|
Golong dan Gulung
i. Kata golong boleh diberi imbuhan
menjadi menggolongkan, tergolong,
golongan, dan penggolongan. Tiap-
tiap kata ini berbeza maknanya.
ii. Kata gulung pun boleh diberi imbuhan
menjadi bergulung, mengulung, ter-
gulung, dan gulungan.
iii. Kata golong dan gulung ini sering
salah digunakan dan salah dieja
kerana seakan-akan sama bentuknya.
|
Salah
(a) *Gulungan petani memerlukan bantuan.
(b) *Mereka tergulung dalam kumpulan orang baik-baik.
(c) "Beliau menggulungkan mereka sebagai penentang.
(d) *Kakak sedang menggolong tikar.
Betul
(a) Golongan petani memerlukan bantuan.
(b) Mereka tergolong dalam kumpulan orang baik-baik.
(c) Beliau menggolongkan mereka sebagai penentang.
(d) Kakak sedang menggulung tikar.
|
Menonton dan Menuntun
i. Kata menonton bererti melihat
sesuatu pertunjukan. Selain
itu,
ada pula kata mempertontonkan,
tontonan, dan penonton. Setiap kata
ini berbeza maknanya.
ii. Kata menuntun pula bererti me-
mimpin. Selain itu, ada juga
kata lain seperti bertuntun, tuntunan, dan penuntun. Setiap kata ini pun
berbeza maknanya.
iii. Penggunaan kata menonton sering dieja salah sebagai menuntun
kerana bentuknya seakan-akan sama.
|
Salah
(a) *Kami menuntun televisyen sehingga larut malam.
(b) *Kumpulan itu akan mempertuntunkan suatu drama.
(c)*Filem Mandarin semakin kerap menjadi tuntunan kita.
(d)*Para penuntun bersorak apabila Anbalagan berjaya
menjaringkan bola.
Betul
(a) Kami menonton televisyen sehingga larut malam.
(b) Kumpulan itu akan mempertontonkan suatu drama.
(c) Filem Mandarin semakin kerap menjadi tontonan kita.
(d) Para penonton bersorak apabila Anbalagan berjaya menjaringkan
bola.
|
Pedalaman dan Pendalaman
i. Kedua-dua kata ini berasal daripada
kata yang sama (dalam) tetapi
berbeza maknanya.
ii. Pedalaman bererti kawasan yang
terpencil atau daerah yang jauh
dari perhubungan dan kemudahan.
iii. Pendalaman pula bererti usaha
mendalami atau mendalamkan.
iv. Kesalahan pengunaan kata ini dalam
ayat berlaku kerana ketidakpastian
tentang ejaannya.
|
Salah
(a) *Beberapa kawasan pendalaman di Kelantan dinaiki air.
(b) *Pedalaman dasar Sungai Kelang di lakukan untuk
mengelakkan berlakunya banjir.
Betul
(a) Beberapa kawasan pedalaman di Kelantan dinaiki air.
(b) Pendalaman dasar Sungai Kelang dilakukan untuk mengelakkan
berlakunya banjir.
|
Pendapat dan Pendapatan
i. Kedua-dua kata ini pun berasal
daripada kata yang sama (dapat)
tetapiberbeza maknanya.
ii. Pendapat bererti buah fikiran atau
pandangan.
iii. Pendapatan pula bererti hasil pen-
carian yang biasanya
dihubungkan
dengan gaji atau upah.
iv. Kesalahan penggunaan kata berlaku
apabila kata pendapatan digunakan
pada tempat pendapat.
|
Salah
(a) *Pada pendapatan saudara, dapatkah rancangan ini
dijalankan?
(b) "Pada pendapatan saya,penswastaan banyak membawa
kebaikan.
Betul
(a) Pada pendapat saudara, dapatkah rancangan ini dijalankan?
(b) Pada pendapat saya, penswastaan banyak membawa kebaikan.
|
Tembok dan Tembuk
i. Tembok bererti dinding atau
halangan yang dibuat daripada
batu. Kata ini boleh dibentuk
menjadi kata kerja menembok yang
bererti mendinding.
ii. Tembuk pula bererti tembus atau
berlubang. Kata
ini pun boleh di-
bentuk menjadi kata kerja menembuk
yang bererti membuat lubang.
iii. Kesalahan penggunaan kata ini
dalam ayat berlaku kerana ketidak-
pastian tentang ejaannya.
|
Salah
(a) * Tembuk Besar negeri Cina dibina oleh Shih Huang Ti.
(b) *Tapak kasut ini sudah tembok.
(c) *Pekerja itu menembok dinding dengan penebuk elektrik.
Betul
(a) Tembok Besar negeri Cina dibina oleh Shih Huang Ti.
(b) Tapak kasut ini sudah tembuk.
(c) Pekerja itu menembuk dinding dengan penebuk elektrik.
|
Bentuk
Jamak
1. Bentuk jamak dapat dinyatakan
melalui:
(a) pengulangan kata
nama seperti burungburung, guruguru, kawankawan, dan sebagainya.
(b) penggunaan kata
bilangan yang membawa maksud jamak seperti dua buah kereta, semua pelajar, para
pemudi, dan sebagainya.
(c) Pengulangan kata
adjektif seperti baikbaik, handalhandal, tinggitinggi, dan sebagainya.
(d) pengulangan kata
yang mendu­kung makna jamak seperti rakyat.
2. Kata nama yang menyertai kata bilangan tidak perlu diulang.
Misalnya:
(a) *dua buah
keretakereta (salah)
dua buah kereta (betul
(b)
*semuapelajarpelajar(salah)
semua pelajar (betul
(c) "para
pemudipemudi (salah)
para pemudi (betul)
3. Sesuatu kata yang sudah membawa makna jamak tidak perlu
diulang. Misalnya:
*Rakyatrakyat Malaysia harus bersatu padu. (salah)
Rakyat Malaysia harus bersatu padu. (betul
(b)
4. Oleh sebab kata adjektif yang diulang sudah membawa makna
jamak, maka kata nama tidak perlu diulang. Misalnya:
Lukisanlukisan itu cantikcantik belaka. (salah)
Lukisan itu cantikcantik belaka. (betul)
(b) *Bangunanbangunan
di Kuala Lumpur tinggitinggi. (salah)
Bangunan di Kuala Lumpur tinggitinggi. (betul)
11 Hukum
DM
1. Hukum DM ialah hukum tentang penyusunan katakata untuk
membentuk frasa nama dalam ayat.
2. Kesalahan timbul apabila Hukum DM dilanggar sewenangwenang.
Misalnya:
(a) *"lainlain
hal(salah)
halhal lain (betul)
(b) *Malik kedai
runcit (salah)
kedai runcit Malik (betul)
(c) `goreng pisang
(salah)
pisang goreng (betul)
(d) `cili sos (salah)
sos cili (betul)
(e) *mini estet(salah)
estet mini (betul)
12
Frasa Adjektif
1. Kata adjektif dapat menjadi frasa adjektif apabila bertugas
sebagai predikat dalam ayat.
2. Frasa adjektif sebagai predikat ayat boleh disertai kata
penguat.
Contohnya: sangat besar atau besar sekali.
3. Kata penguat tidak boleh diletakkan di depan dan di belakang
kata adjektif sekaligus. Misalnya:
(a) "Ubat itu
sangat pahit betul.
(salah)
Ubat itu sangat pahit. (atau) Ubat itu pahit betul. (betul)
Soalan inilah yang paling sukar sekali. (salah)
Soalan inilah yang paling sukar. (atau)
Soalan inilah yang sukar sekali. (betul)
4. Apabila kata adjektif yang berawalan ter digunakan sebagai
penerang,
kata penguat tidak diperlukan. Misalnya:
(a) *Asmah mendapat
markah
yang paling terbaik. (salah)
Asmah mendapat markah yang terbaik. (betul)
(b) *Stadium inilah
yang terbesar
sekali di dunia. (salah)
Stadium inilah yang terbesar di dunia. (betul)
5. Frasa adjektif perlu diikuti oleh frasz
sendi apabila diperluas. Misalnya:
(a) *Saya gemar
lagulagu Melayu asli. (salah)
Saya gemar akan lagulagu Melayu asli. (betul)
(b) *Kami benci sikapnya itu. (salah)
Kami benci akan sikapnya itu.(betul)
13
Frasa Kerja Tak Transitif
1. Frasa kerja
tak transitif ialah kata kerja yang dapat bertugas sebagai predikat ayat tanpa
objek atau sekumpulan kata yang mempunyai kata kerja talk transitif sebagai
kata kerja utamanya.
2. Kata kerja
talk transitif yang berapitan ber...kan tidak boleh disertai kata sendi kerana
akhiran kan pada apitan ber...kan itu berasal daripada kata sendi akan yang
dapat mewakili kata sendi dengan, atau pada, atau tentang.
Misalnya:
(a) *berdasarkan pada
keterangan ini (salah)
berdasarkan keterangan ini (betul)
(b) *bertanyakan
khabar (betul bertanyakan tentang khabar (salah)
3. Frasa kerja
talk transitif perlu diikuti frasa sendi apabila diperluas. Misalnya:
(a) *Ingatkah kamu
janji janjimu? (salah)
Ingatkah kamu akan janjijanjimu? (betul)
(b) *Kami ingin
bertemu Pengetua esok. (salah)
Kami ingin bertemu dengan Pengetua esok. (betul)
14
Frasa Kerja Transitif
1. Frasa
kerja transitif ialah frasa kerja yang terdiri daripada kata kerja
transitif serta frasa nama sebagai objek kepada kata kerja transitif itu.
2. Antara kata
kerja transitif dengan frasa nama sebagai objek itu, katakata lain tidak boleh
disisipkan.
Misalnya:
(a) *Kami
membincangkan tentang masalah itu. (salah)
Kami membincangkan masalah itu. (betul)
(b) *Dia membeli
banyak buah.(salah)
Dia banyak membeli buah. (betul)
(c) *Saya hendak menjelaskan lagi perkara itu. (salah)
Saya hendak menjelaskan perkara itu lagi. (betul)
Saya hendak memperjelas perkara itu. (betul)
15
Frasa Kerja Pasif
Bentuk frasa kerja pasif diri pertama dan frasa kerja pasif diri
kedua disebut bentuk terikat.
Oleh sebab itu, katakata lain tidak boleh disisipkan di antara
kata ganti diri dengan kata kerja pasif itu. Misalnya:
(a) *Surat itu saga
akan balas.(salah)
Surat itu akan saga balas.
(b) *Orang itu kita
patut Bantu.(salah)
Orang itu patut kita Bantu. (betul)
(c) *Kerja itu kamu mesti siapkan.(salah)
Kerja itu mesti kamu siapkan.(betul)
3. Bentuk frasa
kerja pasif diri pertama dan frasa kerja pasif diri kedua tidak boleh
disamakan.
Misalnya:
(a) *Buku itu dibaca
oleh saya.(salah)
Buku itu saya baca. (betul)
(b) * Mejameja itu
disusun oleh kami. (salah)
Mejaineja itu kami susun. (betul)
(c) *Nota itu ditulis
oleh kamu? (salah)
Nota itu kamu tulis? (betul
Bentuk frasa kerja pasif diri ketiga pula tidak boleh disamakan
dengan bentuk frasa kerja pasif diri pertama dan frasa kerja pasif diri kedua.
Misalnya:
(a) *Dinding itu dia
conteng. (salah)
binding itu diconteng olehnya. (betul)
(b) Drama itu mereka
persembah­kan. (salah)
Drama itu dipersembahkan oleh mereka. (betul)
Ayat
Tergantung
1. Ayat terdiri
daripada subjek dan predikat.
2. Bentuk ujaran
yang tidak ada subjeknya atau tidak ada predikatnya bukan ayat.
3. Contoh
kesalahan umum tentang ujaran yang tidak ada subjeknya ialah seperti yang
berikut.
*Di seluruh dunia mengalami kemelesetan ekonomi. (tidak ada
subjeknya) Negaranegara di seluruh dunia mengalami kemelesetan ekonomi.
(subjeknya Negaranegara)
4. Contoh
kesalahan umum tentang ujaran yang tidak ada predikatnya ialah seperti yang
berikut.
(a) *Dia yang datang
semalam? (tidak ada predikatnya)
Diakah yang datang semalam? (predikatnya: Diakah)
(b) *Kamu yang mesti
keluar dari sini. (tidak ada predikatnya)
Kamu mesti keluar dari sini. (predikatnya: mesti keluar dart
sim) atau
Kamulah yang mesti keluar dari sini. (predikatnya: Kamulah)
Beberapa contoh "ayat tergantung" yang lain serta
pembetulannya adalah seperti yang berikut.
(a) *Tentang
keterangan ini menjelaskan salah faham yang timbul. (tidak ada subjeknya)
Keterangan ini menjelaskan salah faham yang timbul.
(Subjeknya: Keterangan im)
(b) *Bagi setiap orang
mesti mematuhi undangundang. (tidak ada subjeknya)
Setiap orang mesti mematuhi undangundang. (subjeknya: setiap
orang)
*Di seluruh kawasan sudah dinaiki air. (tidak ada subjeknya)
Seluruh kawasan sudah dinaiki air. (subjeknya: Seluruh kawasan)
Banyak ilmu yang boleh dimanfaat oleh guru dan murid. Tahniah!
ReplyDeleteHarapnya begitulah..
ReplyDelete