PENGENALAN BAHAGIAN A KERTAS 012 BAHASA MELAYU
(MEMINDAHKAN MAKLUMAT
)
- Dalam bahagian ini, murid diberi bahan rangsangan sama ada gambar tunggal, gambar bersiri, carta atau garaf, jadual, dan sebagainya. Dalam gambar tersebut mengandungi pelbagai situasi.
- Murid perlu memahami bahan rangsangan yang diberikan dan memindahkan maklumat dalam gambar tersebut dalam bentuk ayat
- Maklumat yang diperoleh haruslah dikembangkan menjadi ayat yang sempurna.
- Jika banyak terdapat maklumat, pilih maklumat yang penting sahaja.
- Tidak memberi pandangan peribadi terhadap situasi yang dipaparkan, sebaliknya nyatakan situasi yang terdapat dalam gambar sahaja.
- Masa yang diperuntukkan untuk menjawab bahagian ini ialah selama 15 minit dengan anggaran peruntukan masa tiga minit bagi setiap ayat.
- Setiap ayat yang lengkap akan diberi markah dan keseluruhan membawa 10 markah.
GAMBAR YANG
DIBERIKAN DALAM BAHAGIAN A
- Gambar Bersiri
- Gambar Tunggal;
- Gambar Graf;
- Gambar Grafik / Rajah / Carta;
- Gambar Carta / Data.
Contoh Gambar Tunggal |
Contoh Gambar Bersiri |
PEMARKAHAN
- Pemarkahan sebenar untuk Bahagian A Kertas 012 Bahasa Melayu ialah 10 markah dan dinilai secara holistic oleh pemeriksa dan bukannya 2 markah untuk bagi satu ayat. Rujuk panduan skema pemarkhan di bawah
.
Penskoran
|
Kriteria
|
Cemerlang
|
|
Baik
|
|
Memuaskan
|
|
Pencapaian
Tahap Minimum
|
|
Panduan Menjawab (Mentafsir Bahan Grafik)
1.0 Pengenalan
Hanya satu soalan
bergambar / ilustrasi dikemukakan. Bagi menjawab soalan ini, dicadangkan langkah-langkah
berikut:
1.1 Baca dan fahami kehendak atau arahan soalan
- Baca soalan dan fahami arahannya.
- Anda dikehendaki menulis lima ayat lengkap berdasarkan situasi atau keadaan / aktiviti dalam bahan ilustrasi yang diberi.
- Baca soalan dan fahami arahannya.
- Anda dikehendaki menulis lima ayat lengkap berdasarkan situasi atau keadaan / aktiviti dalam bahan ilustrasi yang diberi.
1.2 Memahami
/ meneliti situasi atau keadaan
- Sama ada bahan ilustrasi itu gambar tunggal atau bersiri, anda perlu melihat dan memastikan perkara / situasi / keadaan yang terdapat dalam gambar / ilustrasi.
- Catat perkara itu berdasarkan yang tersurat / nyata atau dilihat.
- Masa yang dicadangkan untuk memahami situasi gambar ialah 3 minit.
- Sama ada bahan ilustrasi itu gambar tunggal atau bersiri, anda perlu melihat dan memastikan perkara / situasi / keadaan yang terdapat dalam gambar / ilustrasi.
- Catat perkara itu berdasarkan yang tersurat / nyata atau dilihat.
- Masa yang dicadangkan untuk memahami situasi gambar ialah 3 minit.
1.3 Menulis
ayat yang lengkap
- Ayat yang ditulis hendaklah lengkap.
- Satu perkara / keadaan / aktiviti ditulis dalam satu ayat.
- Masa yang dicadangkan untuk menulis ayat ialah 5 minit.
- Ayat yang ditulis hendaklah lengkap.
- Satu perkara / keadaan / aktiviti ditulis dalam satu ayat.
- Masa yang dicadangkan untuk menulis ayat ialah 5 minit.
1.4 Menyemak
- Semak, sama ada ayat yang ditulis benar-benar berdasarkan perkara / keadaan / aktiviti yang terdapat dalam gambar / ilustrasi.
- Pastikan ayat yang ditulis mengikut struktur, selain ejaan, tanda baca dan pemilihan kata yang betul.
- Masa yang dicadangkan bagi menyemak ialah 2 minit.
- Semak, sama ada ayat yang ditulis benar-benar berdasarkan perkara / keadaan / aktiviti yang terdapat dalam gambar / ilustrasi.
- Pastikan ayat yang ditulis mengikut struktur, selain ejaan, tanda baca dan pemilihan kata yang betul.
- Masa yang dicadangkan bagi menyemak ialah 2 minit.
2.0 Panduan Umum Menjawab
Soalan
2.1 Teliti Bahan
- Teliti gambar yang terdapat dalam soalan
- Kenal pasti tema / tajuk yang diberi
- Kesan aktiviti / perlakuan yang terdapat dalam soalan
- Tulis aktiviti- aktiviti yang ada pada gambar
- Teliti gambar yang terdapat dalam soalan
- Kenal pasti tema / tajuk yang diberi
- Kesan aktiviti / perlakuan yang terdapat dalam soalan
- Tulis aktiviti- aktiviti yang ada pada gambar
2.2 Membina Ayat
- Bina lima ayat (nomborkan 1-5).
- Bina ayat-ayat tentang maklumat tersurat.
- Membina ayat-ayat tersirat sebagai pelengkap atau ayat utama.
- Kelima-lima ayat anda berdasarkan kepada maklumat yang ada pada bahan grafik.
- Boleh menamakan watak.
- Susun ayat mengikut keutamaan isi.
- Bina lima ayat (nomborkan 1-5).
- Bina ayat-ayat tentang maklumat tersurat.
- Membina ayat-ayat tersirat sebagai pelengkap atau ayat utama.
- Kelima-lima ayat anda berdasarkan kepada maklumat yang ada pada bahan grafik.
- Boleh menamakan watak.
- Susun ayat mengikut keutamaan isi.
2.3 Struktur Ayat
- Ayat yang jelas menggambarkan maklumat yang hendak disampaikan.
- Ayat yang dibina hendaklah ayat yang gramatis.
- Membina ayat tunggal atau ayat majmuk.
- Ayat anda berdasarkan kepada maklumat tersurat sahaja.
- Ayat daripada isi tersirat mesti ada pertautan dengan bahan grafik
- Ayat yang jelas menggambarkan maklumat yang hendak disampaikan.
- Ayat yang dibina hendaklah ayat yang gramatis.
- Membina ayat tunggal atau ayat majmuk.
- Ayat anda berdasarkan kepada maklumat tersurat sahaja.
- Ayat daripada isi tersirat mesti ada pertautan dengan bahan grafik
2.4 Menyemak Semula
- Semak dengan membaca semula ayat.
- Tulisan anda hendaklah jelas dan kemas.
- Semak dengan membaca semula ayat.
- Tulisan anda hendaklah jelas dan kemas.
2.5 Teknik Semasa Menjawab Bahan Grafik
- Kenal pasti kata kerja & kata adjektif dalam gambar.
- Tulis kata kerja & kata adjektif dalam gambar. (Kertas soalan).
- Menulis sebanyak mungkin kata kerja & kata adjektif
- Kenal pasti kata kerja & kata adjektif dalam gambar.
- Tulis kata kerja & kata adjektif dalam gambar. (Kertas soalan).
- Menulis sebanyak mungkin kata kerja & kata adjektif
2.6 Isi Tersurat dan Isi Tersirat
- Perkara-perkara atau aktiviti yang terdapat atau yang dapat dilihat dengan jelas dalam gambar dikenali sebagai maklumat tersurat.
- Idea-idea yang berkaitan atau yang boleh dikaitkan dengan gambar dikenali sebagai maklumat tersirat.
- Perkara-perkara atau aktiviti yang terdapat atau yang dapat dilihat dengan jelas dalam gambar dikenali sebagai maklumat tersurat.
- Idea-idea yang berkaitan atau yang boleh dikaitkan dengan gambar dikenali sebagai maklumat tersirat.
Contoh Soalan Bahagian A
BAHAGIAN A
[Masa yang
dicadangkan: 15 minit]
[10 markah]
Tulis lima ayat
yang lengkap tentang aktiviti yang terdapat dalam gambar:
Contoh 1:
Aktiviti / Kata Kerja
- Mengutip
- Mencangkul
- Mencabut
- Membuang
- Menyorong
Konsep Memperluas ayat
- Adik menangis.
- Adik menangis kerana demam.
- Adik menangis kerana demam campak.
- Adik menangis tersesak-esak kerana demam campak.
- Adik menangis teresak-esak di atas katil kerana demam
campak.
- Adik menangis teresak-esak di atas katil kerana demam
campak sejak semalam.
Contoh 2:
Teknik:
- Catatkan kata kerja, kata nama dan kata adjektif berdasarkan gambar.
- Nyatakan idea keseluruhan gambar tersebut.
- Nyatakan isi tersurat berdasarkan gambar berpandukan kata kerja atau nama dan kata adjektif yang dicatatkan.
- Nyatakan isi tersirat yang boleh memperluas idea.
- Membina lima ayat.
- Catatkan kata kerja, kata nama dan kata adjektif berdasarkan gambar.
- Nyatakan idea keseluruhan gambar tersebut.
- Nyatakan isi tersurat berdasarkan gambar berpandukan kata kerja atau nama dan kata adjektif yang dicatatkan.
- Nyatakan isi tersirat yang boleh memperluas idea.
- Membina lima ayat.
Contoh 3:
Tuliskan lima ayat yang lengkap tentang gambar
di bawah.
Teknik:
- Catatkan kata kerja, kata nama dan kata adjektif berdasarkan gambar.
- Nyatakan idea keseluruhan gambar tersebut.
- Nyatakan 4 isi tersurat berdasarkan gambar berpandukan kata kerja,kata nama dan kata adjektif yang dicatatkan.
- Nyatakan 2 atau 3 isi tersirat yang boleh gambarkan untuk dijadikan predikat (huraian) dalam ayat yang akan dibina.
- Membina lima ayat.
- Catatkan kata kerja, kata nama dan kata adjektif berdasarkan gambar.
- Nyatakan idea keseluruhan gambar tersebut.
- Nyatakan 4 isi tersurat berdasarkan gambar berpandukan kata kerja,kata nama dan kata adjektif yang dicatatkan.
- Nyatakan 2 atau 3 isi tersirat yang boleh gambarkan untuk dijadikan predikat (huraian) dalam ayat yang akan dibina.
- Membina lima ayat.
Mencatatkan Perkataan:
Membina lima ayat:
1. Ahmad tekun
membaca buku sebagai persediaan menghadapi peperiksaan UPSR.
2. Semasa
peperiksaan, Ahmad dapat menjawab setiap soalan di dalam kertas peperiksaan dengan penuh keyakinan.
3. Apabila
keputusan peperiksaan diumumkan, Ahmad mendapat keputusan yang cemerlang.
4. Ahmad berasa gembira dan
bersyukur kepada Tuhan kerana usaha yang bersungguh-sungguh menghasilkan kejayaan.
5. Ahmad
mendapat hadiah sebagai pelajar cemerlang dalam pelajaran pada Hari Penyampaian Hadiah.
SELAMAT MENJAWAB.
*sebahagian sumber dirujuk daripada: http://www.cemerlangbm.com/upsr_kertas2_a.html
Tahniah cikgu! Satu perkongsian ilmu yang sangat baik. Teruskan usaha murni cikgu. Moga dapat dikongsi dan dimanfaatkan bersama. Terima kasih.
ReplyDeleteBLOG YANG MENARIK... TAHNIAH!
ReplyDeleteTerima kasih cikgu...banyak maklumat yg boleh dikongsikan di sini...saya pun guru BM tahap 2 juga..
ReplyDeletenice blog!thank for sharing!
ReplyDeleteSama-sama..
ReplyDeletepengalaman kita berbeza, saya mengajar dulu sekolah jenis kebangsaan tamil, kemudian cina dan sekarang sekolah Kebangsaan... ini menggabungkan pengalaman di samping mencari sumber lain. semoga dapat memberi manfaat sedikit banyak kepada orang lain.
Terima kasih ,maklumat yang boleh dikongsikan bersama
ReplyDeletesama-sama..
ReplyDeletesemoga bermanfaat sedikit maklumat.
Terima kasih kerana memaparkan blog yang bermanfaat untuk dikongsi bersama.
ReplyDeleteblog menarik dan cantik. Maklumat tepat dan teliti.
ReplyDeleteBlog yang menarik dan banyak informasi. Terima kasih.
ReplyDeleteBlog cikgu padat dengan maklumat yang berguna.
ReplyDeleteMaklumat yang dikongsi bersama sungguh berguna bagi murid. Pastinya murid-murid mendapat manfaat.
ReplyDeleteblog yang amat berguna dan menarik untuk rujukan para guru..tahniah yer..
ReplyDeleteHarap2 dapat dimanfaatkan oleh semua.
ReplyDeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDelete