Pengenalan
·
Pentaksiran Bahagian C berobjektif agar pelajar dapat memahami dan
mengulas bahan sastera atau cerita sama ada prosa atau puisi.
·
Bahagian ini akan mengemukakan pelbagai petikan berunsur sastera atau
cerita sama ada prosa atau puisi.
·
Bahan ransangan yang diuji berdasarkan cerita pendek, skrip dialog,
sajak, pantun, syair dan sebagainya.
·
Pelajar dikendaki menulis mengikut kehendak soalan dalam satu perenggan
yang panjangnya tidak kurang daripada 40 patah perkataan.
·
Ayat yang dibina mestilah gramatis dan bersesuaian dengan petikan yang
diberikan.
·
Ayat juga mestilah menggunakan pelbagai kata dan kosa kata yang meluas
serta sesuai dengan petikan tersebut.
·
Pelajar mesti memastikan penggunaan ejaan dan tanda baca yang betul.
·
Masa yang dicadangkan untuk bahagian ini ialah 20 markah.
·
Markah yang diperuntukkan untuk bahagian ini ialah 20 markah.
·
Cara penulisan jawapan mestilah dalam satu perenggan.
CADANGAN
PENSKORAN BAHAGIAN C
PENSKORAN
|
CADANGAN
MARKAH
|
CIRI-CIRI
|
CEMERLANG
|
16-20
|
·
Menulis
ulasan dengan ayat yang gramatis dan berdasarkan petikan yang diuji.
·
Ayat
yang dibina menggunakan pelbagai kata dan perbendaharaan kata yang meluas
serta berdasarkan bahan petikan yang diuji.
·
Memastikan
ejaan dan tanda baca yang betul dalam pembinaan ayat tersebut.
|
BAIK
|
12-15
|
·
Ayat
yang dibina oleh pelajar jelas dan masih berdasarkan bahan petikan yang
diuji.
·
Perbendaharaan
kata dalam tahap sederhana tetapi ayat masih berdasarkan bahan petikan yang
diuji.
·
Ayat
yang dibina terdapat kesalahan tanda baca dan ejaan tetapi tidak mengubah
maksud ayat.
|
‘
MEMUASKAN
|
8-11
|
·
Ayat
yang dibina amat mudah dan ringkas tetapi masih sesuai dengan petikan yang
diuji.
·
Menggunakan
pelbagai kata dan penggunaan perbendaharaan kata yang terhad tetapi ayat
masih sesuai dengan petikan.
·
Ayat
yang dibina menunjukkan banyak kesalahan dalam aspek ejaan dan tanda baca.
|
PENCAPAIAN
TAHAP MINIMUM
|
7 Ke bawah
|
·
Ayat
yang dibina tidak berkaitan dengan bahan petikan yang diuji.
·
Tidak
menguasai aspek ejaan dan tanda baca.
|
TEKNIK DaSSDA
Daripada pengajaran yang
terdapat dalam petikan di atas ialah_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
Selain itu,_____________________________________________________________________
Saya juga berpendapat, ______________________________________________________
Saya juga berpendapat, ______________________________________________________
Di samping itu,________________________________________________________________
Akhir sekali,__________________________________________________________________
*Kita dinasihatkan supaya mencontohi amalan baik seperti mana yang
dinyatakan.
**Masukkan kata bantu yang bersesuaian seperti
berikut:
- Kita haruslah
- Kita mestilah
- Kita patutlah
- Kita hendaklah
- Kita perlulah
***Untuk mengukuhkan pendapat kita, boleh juga kita masukkan peneguhan dan contoh yang sesuai.
****Pelajar juga digalakkan menggunakan kata sendi dalam menulis penulisan nilai murni ini.
****Pelajar juga digalakkan menggunakan kata sendi dalam menulis penulisan nilai murni ini.
No comments:
Post a Comment